סיכום היסטורי של כל דגמי הטנדר מבית ג'יפ

לאב מי טנדר

איך חברת ג'יפ הגיעה לשם גלדיאטור? פרשנו לכם את ההיסטוריה של הטנדרים מבית ג'יפ, חלקם נבנו תחת בעלות ושמות שונים ואפילו נכלול רכבי אב טיפוס עלומים.
אף על פי שג'יפ לא השיקה את הרכב האזרחי הראשון שלה עד 1945, הג'יפ הצבאי האיקוני נכנס לייצור ב-1941. הגרסה האזרחית שבאה אחריו היתה מוצלחת עוד יותר, ווויליס-אוברלנד החלה לגוון את הצי שלה בשנים הראשונות של ג'יפ CJ בשוק. הטנדר הראשון הגיע בשנת 1947.

ג'יפ טראק | ג'יפ אפ.סי | ג'יפ גלדיאטור | ג'יפסטר קומנדו | ג'יפ אם-715 | ג'יפ סקרמבלר | ג'יפ סיג'יי עשר | ג'יפ קומאנצ'י | ג'יפ גלדיאטור החדש

טנדר ג'יפ וויליס אוברלנד: 1947-1965

ג'יפ וויליס-טנדרטנדר הג'יפ הראשון הגיע כניסיון לגוון את המותג ג'יפ מעבר למודל ה-CJ. יצרנית הרכב וויליס אוברלנד בנתה את הטנדר עם בסיס גלגלים של 118 אינץ', ושמרה על רבים מהמאפיינים של הCJ-2A.

המשאית שווקה לחקלאי המודרני והוצעה בשני דגמים: הנעה רגילה או כפולה 4×4 משאית ה-Jeep®  הייתה זמינה בצורה של פיקאפ, ארגז עץ או שילדה חשופה. מרבית החלקים למשאית של ג'יפ שותפו עם הוויליס וואגון, בעיקר מנוע הגודאביל והסופר-הוריקן מדגמים קודמים ומנוע הטורנדו. ג'יפ בנתה למעלה מ- 200,000 יחידות במשך 18 שנות ייצור.

ג'יפ FC-150/170 פיקאפ: 1957-1965

ג'יפ-אפ-סי פיקאפהטנדר הבא שג'יפ פיתחה כבר עבד בהנעה קדמית, עם בסיס גלגלים של 81 אינץ' או  103.5 אינץ'. מלבד כמה תכונות חדשות פה ושם, אלה FC-150 ו FC-170 משאיות ראה שינויים מעטים במהלך חייהם.

סדרת ה-FC (קיצור של 'הנעה קדמית', באנגלית) הציעה טנדר עם מרכב מעל מנוע, מה שהבדיל את הטנדרים החדשים מהמשאית 4X4. העיצוב הקומפקטי ובסיס גלגלים קצר הפכו אותו לרכב שטח מעולה.

ה-FC עוצבו על ידי ברוקס סטיבנס, שחתום גם על העיצוב של הג'יפ וואגוניר ועוד כמה אופנועים של הארלי דייווידסון. הוא הכניס לטנדר את הגריל האנכי של וויליס, שנצבע לעתים קרובות בלבן ויצר ניגוד צבע מרשים. למרות שהגרסה הפופולרית כללה ארגז, וויליס הציעו גם תא מטען פתוח ושטוח, שהוביל להסבה של הרכבים האלו למשאיות גרירה, פינוי פסולת וכיבוי אש.

ייצור ה-FC המשיך עד 1965, והוצע בגדלים רבים. הגרסה הארוכה ביותר, FC-190, הציגה בסיס גלגלים של 150 אינץ' וארגז מטען באורך 202 אינץ'. ה-FC הושק עם מנוע  2.2 ליטר הוריקן שהיה קיים גם במשאית 4X4, אבל וויליס הציעו גם מנוע 3.7 ליטר עבור FC-170 ו- FC-180, ומנוע 4.5 ליטר V-8 עבור ה FC-190.

ה-FC לא היה פופולרי כמו ה-CJ, ורק 30,000 יוצרו על פני תשע שנים. עם זאת, FC הפך פופולרי מאוד באסיה, שם חברת מהינדרה עדיין מייצרת טנדרים ומיניבוסים עם הגריל המקורי.

ג'יפ גלדיאטור, סדרה J, 1963-1987

ג'יפ גלדיאטור סידרת ג'ייג'יפ גלדיאטור החדש הוא לא הטנדר הראשון עם השם הזה. כדי להבין כמה מוצלח ופופולרי היה הליין הזה, צריך לדעת שפס הייצור פעל לאורך 26 שנים, ובמהלכו בוצעו מעט מאד שדרוגים מכניים בהתאם לדרישת לקוחות או מיוזמת החברה עצמה. ב- 1962, שנה לפני שהפכה לחברת קייזר-ג'יפ, הציגה חברת וויליס מוטורס את הטנדר השלישי שלה, הגלדיאטור. הוא נבנה על בסיס ה-וואגוניר, הרכב שעבורו הטביע המותג ג'יפ את המונח רכב פנאי שטח (SUV), והוצע במקור בגרסאות קצרות וארוכות, עם מגוון של אפשרויות תאי מטען לבחירה.

הגרסה שהגיעה עם הנעת 4X4 כללה מערכת מתלים קדמית עצמאית, אך הוסרה ב-1965 לאור תקלות חוזרות. מנוע הטורנדו 3.8 ליטר עם 140 כוחות סוס ותיבת ההילוכים האוטומטית האופציונלית הייתה הראשונה בענף, יחד עם בלמי כוח והיגוי כוח. כל אלו הפכו את הגלדיאטור לטנדר חדשני בשנות השישים.

ב-1970, ג'יפ החליפה את מנוע 6 הצילינדרים עם יחידה דומה מאמריקן מוטורס, והוסיפה גם אופציה של מנוע 5.4 ליטר V-8 עם 250 כוחות סוס. מנוע תוצרת ביואיק 5.7 ליטר V-8  עם 230  כוחות סוס התווסף ב-1968.

כש-איי.אמ.סי רכשה את הפעילות של קייזר- ג'יפ בשנת 1970, הוחלט להפסיק את השימוש בשם 'גלדיאטור' לאחר 1971. הטנדר נקרא פשוט 'טנדר ג'יפ' או כסדרה J. כאשר קרייזלר קנתה את AMC בשנת 1987, הוחלט להפסיק את סדרת ה-J. הטנדר שעבר רק שדרוגים קלים לאורך 26 שנים והיווה תחרות ישירה עם הטנדרים של דודג', כבר לא השתלם.

ג'יפסטר קומנדו 1966-1973

גיפסטר-קומנדוכמו רוב הג'יפים הקטנים מן התקופה, הג'יפסטר כלל מנוע הוריקן 2.2 ליטר, בעל ארבעה צילינדרים, צאצא ישיר של מנוע 'גו-דוויל' ממלחמת העולם השנייה. הפופולריות של הג'יפסטר עלתה לאחר ש-איי.אמ.סי קנתה את קייזר ב -1970, אך חברת האם החדשה עיצבה אותו מחדש ב-1971. הג'יפסטר הנחשק ביותר יוצר ב-1971 כתוצאה של שיתוף פעולה בין הבעלים החדש של ג'יפ וחברת השיפורים הורסט וזכה לשם ג'יפסטר הורסט קומנדו.

המטרה הייתה להגדיל את מכירות הקומנדו ולפנות לצעירים באותם ימים. הדגם כולל מספר שינוים ותוספות יחודיות כמו כונס אוויר עם שעון טורים מובנה, ידיות הילוכים ספורטיביות, טמבונים וגגון בגימור כרום, צבע לבן שמפניה, פסי מרוץ וסמלי הורסט על גבי הדלת האחורית וצידי הג׳יפ.
לאמריקאן-מוטורס היו תוכניות אחרות לייצור של קומנדו חדש שאגב ירד מפס הייצור שנה מאוחר יותר והוחלט להפסיק לייצר את הקומנדו באותה שנה מה שלא ממש עודד את מכירות הדגם המיוחד, החברה תכננה לייצר 500 יחידות, 300 בגרסה אוטומאטית ו-200 ידניות ולבסוף רק מה שנמכר יוצר מה שהפך את הג׳יפ לבעל ערך אספנות אדיר וחלום של כל אספן ג׳יפ!

הגרסה המקורית של C101 הוחלפה על ידי ה- C104, עם בסיס גלגלים ארוך וחזית קדמית עם גריל רחב יותר המשלב את הכנפיים. שינוי זה נעשה כדי להציע מנועים גדולים יותר של 4.2 ו-5.0 ליטר כך שהג'יפ ימשיך להתחרות עם הפורד ברונקו. איי.אמ.סי  גם שמטה את השם ג'יפסטר, ומכרה אותו כג'יפ קומנדו. העיצוב מחדש לא היה פופולרי מאוד בקרב הלקוחות, והייצור הופסק ב-1973 לאחר נתוני מכירות חלשים .כ-67,500 יחידות של קומנדו נבנו בשבע שנים.

ג'יפ אם-715 1967-1969

ג'יפ אם-715

ג'יפ צבאי במשקל 1/4 1 טון שיוצר על מנת להחליף בשרות את רכבי הדוד'ג M37 ששקלו 3/4 טון והיו בשרות הצבא החל מ-1951. ה M-715 נבנה על בסיס הגלדיאטור והפך למעשה לרכב הטקטי הראשון שנבנה ברובו משימוש בחלפים אזרחיים. ה-Jeep הגיע עם מנוע טורנדו שישה צילנדרים, תיבת הילוכים טי-98 ארבעה הילוכים ותיבת העברה אן.פי 200 עם יחס נמוך, הסרנים דנה 60 מקדימה ו-70 חי מאחורה עם יחסי העברה של 5.87 ומהירות מרבית של כ-90 ק"מש. העיצוב של הטנדר נשען על מראה של גלדיאטור שרירי עם שינויים מתבקשים בקבינה ובדלתות, בתי הגלגלים הורחבו והארגז נבנה בעיצוב צבאי חדש.

ג'יפ סקרמבלר 1981-1986

ג'יפ-סקרמבלרלפני שנחשף השם "גלדיאטור" לג'יפ החדש, רבים האמינו שהמודל יישא את השם סקרמבלר. במהלך תקופת חייו הקצרה ביותר של הסקרמבלר המקורי, רק 30,000 דגמים יוצרו, מה שהופך אותם כיום לג'יפים מבוקשים מאוד בקרב אספנים.

עם הפסקת ייצור הקומנדו ב-1973, היה לג'יפ רק טנדר אחד באולמות התצוגה עד 1981, ה"גלדיאטור מסדרה ג'יי.

הסקרבלר האח הארוך יותר של ה-CJ-7 ג'יפ טנדר 4X4 בעל שני מושבים שהפך במהרה למאוד פופולארי בתחילת שנות השמונים בעיקר בגלל מימדיו החדשים, ארגז, תג מחיר יחסית נמוך ומראה מסוקס!
הושק ב-1981 ויוצר עד 1986 עם בסיס גלגלים של 2,628 מ"מ לעומת 2,370 מ"מ בסיג'יי 7 ואורך של 4,503 מ"מ לעומת 3,759 מ"מ התוצאה רייד יותר רך ומפנק! ניתן היה לבחור בין שני גרסאות מנוע: ה-258 6 צילינדר המפורסם 4.2 ליטר מבית AMC בעל 110 כוחות סוס או 4 צילינדר בעל 82 כוחות סוס מבית GM. שני המנועים צוידו בקרבורטור בעל 2 לועות והצתה אלקטרונית.
תיבת הילוכים ידנית 4/5 הילוכים או אוטומאטית 3 הילוכים, תיבת העברה דנה 300, בלמי דיסק מקדימה ותופים מאחורה, הגה כוח, מגבר בלם אופציונאלי ומיכל דלק של 15-20 גלון.
הסקרמבלר הגיע עם צמיגי Good Year Tracker P/G (P215/75R15) קפיצי עלים 4 עלים לקפיצים הקדמיים וחמישה לאחוריים שסיפקו מרווח גחון מינימאלי של כ- 193 מ"מ.

הג'יפ סקרמבלר היה זמין במספר גרסאות בינהן: גרסת הבסיס, חבילת רנגייד SR ספורט, חבילת לרדו SL , פוסטל, אוברלנדר ויצא לי לראות קטלוגים גם של Van ו-Wagon וגרסאות נוספות עם גג קשיח מלא.

ג'יפ סיג'יי 10 CJ-10

ג'יפ סיג'יי 10הסיג'יי 10 הושק ב-1984 בעיצוב מעט מוזר המשלב את הפלטפורמה של גלדיאטור / J- סדרה ואת העיצוב החיצוני של CJ-8. אבל בעוד הפרונט דומה ל- CJ8, היו לו למעשה כמה פרטים ייחודיים, כגון גריל של עשרה חריצים (ל-CJs היו שבעה) ופנסים מלבניים על גבי הכנפיים.

הסיג'יי 10 היה דגם שלא ראה כמעט אור בשווקים האזרחיים ונמכר בעיקר לצבאות, שדות תעופה ואו שימושים מסחריים ביצוא אל מחוץ לגבולות ארה"ב, בין היתר לקנדה ניו זילנד ובעיקר אוסטליה.
השלדה אומצה מטנדר J-10 עם התאמות למרכב סיג'יי, ארגז משא התווסף לו ובגדול כך נולד לו הסיג'יי 10.
הג'יפים הללו נבנו כטנדרים במשקלים של 1/2 עד 3/4 טון, מה שקבע את משקל הג'יפ היו אפשרויות המנוע המגוונות שכללו את גרסאות היצוא המוכרות בינהם ה- AMC 151 2.5 ליטר ארבעה צילנדרים וה-AMC 258 4.2 ליטר שישה צילנדרים כמו גם מנוע דיזל 3.3 ליטר 198 מתוצרת ניסאן ובחירת הסרנים או דנה 44 או דנה 60 מקדימה ומאחורה. תיבת העברה מדגם NP208 הייתה זמינה בשניהם ובחירה בין תיבת הילוכים ידנית בעלת ארבעה הילוכים Tremec T176/177 לבין תיבה אוטומאטית בעלת שלושה הילוכים TF727 מתוצרת קרייזלר.
יחסי העברה של 4:10 למנוע הדיזל והשישה צילנדרים ו-4:88 לארבעת הצילנדרים.

המראה המוכר בנופי ארצנו נובע מהחזית הראשונה של הסופות בשנתונים 92-93 שכלל גריל, כנפיים ודלתות עם פרופיל מרובע.. ככל הנראה מדובר בעודפי ייצור ששימשו לבניית הסופה "הבוכה".

הדגם קיבל נשיקת מוות לאחר ירידה חדה בערכו של הדולר האוסטרלי.. השוק המרכזי לדגם מה שהפך אותו ליקר משמעותית ממתחריו.
הערכות הייצור מדברות על כמה אלפים בודדים בגרסאות השונות כולל את ה- סיג'יי 10A גרסא בעלת הנעה בודדת שהייתה זמינה באותה תקופה.

ג'יפ קומאנצ'י 1986-1992

ג'יפ קומאנצ'י 1982-1986הקומנאצ'י היה הטנדר החרון של חברת ג'יפ עד 2018, אטרקטיבי ומרובע, שיוצר כדי להתחרות במבול של יריבים יפנים בעלי יכולת הולכת וגדלה בשוק האמריקני. הקומאנצ'י הציע מנועי קרייזלר, החל מ -2.5 ליטר וארבע צילינדרים ועד 4 ליטר ו -6 צילינדרים.
הוא נמכר במודל שתי דלתות בלבד, Comanche הוצע עם או הנעה אחורית או משולבת ושני אורכי ארגז מטען. הקומאנצ'י שמר על מבנה הגוף האחיד של הצ'ירוקי בחצי הקדמי, אבל הציע גם עיצוב על גבי שלדה וארגז הניתן להסרה מאחורי הקבינה.

ג'יפ השיקה את הקומנצ'י עם שלושה מנועים: 2.5 ליטר וארבעה צילינדרים של איי.מ.סי, 2.8 ליטר V-6 של ג'י.אם ו-2.1 ליטר טורבו דיזל של רנו. ב-1987 הוי-6 של ג'י.אם הוחלף ב-242 4.0 ליטר שש טורי מבית ג'יפ. גרסת הסולר נעלמה כמעט מיד בגלל מכירות גרועות. קומאנצ'י עם 190 כוחות סוס החזק ביותר שליוצר תחת שם זה, הוצג בשנת 1991.

ייצור הקומאנצ'י הופסקה בשנת 1992 בשל נתוני מכירות נמוכים ושינוי באסטרטגיית השיווק של קרייזלר. לאחר רכישת ג'יפ בשנת 1987, קרייזלר רצתה להתאים את המותג לרכבי פנאי-שטח, ולהשאיר את הטנדרים למותג דודג'. קצת יותר מ -190,000 יחידות קומאנצ'י נבנו בסך הכל.

ג'יפי קונספט מודרנים

מספר טנדרים נבנו מאז תחילת האלף הנוכחי. חלקם תוכננו עבור ייצור המוני אך מעולם לא הגיעו לכך, בעוד מספר דגמים נבנו לתצוגות רכב בלבד.

ג'יפ ברוט 2003

ג'יפ ברוט מבוסס טיג'ייטנדר המבוסס על רנגלר TJ מבחינת העיצוב הוצג בצפון אמריקה בשנת 2003

2005 ג'יפ גלדיאטור

ג'יפ גלדיאטור-2005כפי שהוצג כתצוגה מקדימה עבור רנגלר JK שהגיע בשנת 2007, היה זה רכב קונספט שהוא הדבר הקרוב ביותר לגלדיאטור שנוכל לראות באולמות התצוגה החל מ-2019. כאשר הייצור של רנגלר JK נחשף שנתיים לאחר מכן, שני כלי הרכב היו כמעט זהים בעיצוב בפנים ובחוץ. היה זה הדגם הזה שכולם רצו להציג בזמן שעפו שמועות על טנדר חדש.

ג'יפ J-12

ג'יפ ג'יי 12 J-12 הוא שילוב של שלדת רנגלר אנלימיטד עם בודי של גלדיאטור משנות ה-60. שום דבר לא יצא מזה כמובן, אבל חובבי ג'יפים התרגשו מזה שטנדר עומד להגיע סוף סוף בעתיד הקרוב.

ג'יפ קרו צ'יף 715

ג'יפ קרו צ'יף 715זהו ללא ספק הקונספט הקיצוני ביותר שנבנה. ה-715 משלב את החזית של הגלדיאטור, הקאבין של הרנגלר, ותא מטען בסגנון הג'יפ קייזר הצבאי משנת 1967.

ג'יפ גלדיאטור החדש 2020

גיפ גלדיאטור החדשהגלדיאטור מבוסס רנגלר נחשף בנובמבר 2018 בתערוכת הרכבים הבינלאומית באל-איי, ומציע רכב פיקאפ ראשון של המותג מזה 26 שנים, אחרי שהקומנצ'י יצא מקו הייצור.

ראש העיצוב של ג'יפ, מארק אלן, אמר באירוע שהגלדיאטור הוא "צ'קליסט של כל הדברים שתמיד רציתי בג'יפ שלי". "אנשים ניגשו אלי במשך שנים כאשר ביקרנו במסלולי מבחן עם רכבים אחרים של המותג, והביעו רצון עז בטנדר ג'יפ. ואחרי שנתיים של עבודה, הוא כאן".

להמשך קריאה לחץ פה

טבלת דגמי הטנדר ההיסטורית מבית ג'יפ

שנות ייצור דגם יצרן
 1947-1965 וויליס-אוברלנד ג'יפ טראק 4×4 וויליס-אוברלנד מוטורס
1957-1965 ג'יפ סדרת אפ.סי וויליס-אוברלנד וקייזר ג'יפ
1963-1987 ג'יפ גלדיאטור וסדרת ג'יי קייזר ג'יפ, איי.אם.סי וקרייזלר
 1966-1973 ג'יפסטר קומנדו קייזר ג'יפ ואיי.אם.סי
 1967-1969 ג'יפס אם-715 קייזר ג'יפ
 1981-1986 ג'יפ סקרמבלר איי.אם.סי
 1986-1992 ג'יפ קומאנצ'י איי.אם.סי וקרייזלר
 2019-? ג'יפ גלדיאטור החדש פיאט קרייזלר אוטומוטיב